Dzieci utraciły dotychczasowe, znane im i często skuteczne sposoby radzenia sobie z emocjami, rozładowywania napięcia – zajęcia sportowe, spotkania z rówieśnikami, rutynę, która dawała poczucie bezpieczeństwa. Docierają do nich niepokojące informacje o koronawirusie. Przebywanie cały czas w domu, utrata dotychczasowego świata, możliwości realizowania swoich zainteresowań, potrzeb, zainteresowań często rodzi trudne emocje - gniew, złość, smutek, powoduje obniżenie nastroju, zniecierpliwienie. A emocje bezpośrednio wpływają na zachowania dziecka, im więcej trudnych emocji tym częstsze i bardziej intensywne nieadekwatne, trudne zachowania dziecka.
Przy powtarzających się trwałych, trudnych zachowaniach dziecka warto przyjąć świadomą taktykę i konsekwentnie na nie reagować. Utrwalone, niepożądane zachowania dziecka na pewno same nie miną, a mogą się wręcz nasilać i przybierać nowe formy.
Problemowych zachowań jest najczęściej kilka. Na początek warto wybrać jedno, istotne zachowanie np. zachowania agresywne wobec młodszego brata i poddać go analizie. Polega to na określeniu, co występuje przed trudnym zachowaniem, co je powoduje i jakie są jego rzeczywiste konsekwencje dla dziecka i jego otoczenia.
Kolejny krok to zaplanowanie interwencji na podstawie wcześniej ustalonych zasad, konsekwencji, pochwał, nagród, czyli zastosowanie metod wzmacniających i wygaszających trudne zachowanie. Określamy cel ze świadomością, że nie od razu można osiągnąć cel idealny np., że dziecko przed pójściem do szkoły zje sprawnie śniadanie, wyprowadzi psa, pościeli łóżko i spakuje swoje rzeczy.
Jak możemy reagować na problemowe zachowania dziecka?
To tylko niektóre strategie oddziaływań wychowawczych mieszczące się w nurcie terapii behawioralnej. Dla osób zainteresowanych głębszym ich poznaniem i lepszym rozumieniem trudnych zachowań polecamy książkę „Sposób na trudne dziecko” -A. Kołakowski. A. Pisula. W sytuacji, gdy trudności są znaczne a zmiana trudna do osiągnięcia zapraszamy do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Bychawie, gdzie można uzyskać wskazówki dostosowane do indywidualnej sytuacji dziecka i rodziny oraz podjąć terapię.
opracowała mgr Małgorzata Kaszuba
psycholog Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
w Bychawie