Rada Powiatu w Lublinie udzieliła absolutorium zarządowi. Podczas sesji, która odbyła się w czwartek 24 maja, uchwała w tej sprawie została przyjęta jednogłośnie.
Radni pozytywnie ocenili wykonanie budżetu za 2011 roku, w którym większość inwestycji była realizowana w ramach projektów, współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Chodzi m.in. o budowę 9-kilometrowego odcinka drogi Bełżyce – Strzeszkowice oraz przebudowę około 6-kilometrowego fragmentu trasy Radawiec – Radawczyk. Obydwa zadania były elementem tak zwanego megaprojektu drogowego, na który powiat lubelski wraz z innymi powiatami ziemskimi pozyskał z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego.
Z tego samego źródła pochodziły pieniądze na przebudowę drogi powiatowej Wólka – Świdnik Duży. Pierwszy etap robót został wykonany w 2011 roku, a ich zakończenie jest planowane na listopad tego roku. To jedna z dróg dojazdowych do lotniska w Świdniku, która jest na liście kluczowych inwestycji dla województwa lubelskiego i jest w około 80 procentach współfinansowana z RPO.
Również w ubiegłym roku wykonano większość robót przy gruntownym remoncie trasy Niedrzwica – Prawiedniki – Lublin. W trakcie prac wstępny zakres inwestycji został rozszerzony, ale drogowcy już kończą realizację tego zadania.
Ponadto w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych w 2011 roku zmodernizowano drogę Miłocin – Stasin – Podole w gminie Wojciechów.
Oprócz poprawy infrastruktury drogowej dużą część wydatków w ubiegłorocznym budżecie stanowiły środki na informatyzację Starostwa Powiatowego i urzędów gmin. Dzięki temu samorządy mogą automatycznie korzystać z prowadzonych przez siebie baz danych, dotyczących m.in.: wydawania dokumentów.
Wśród ważnych inwestycji, które zostały zrealizowane w ubiegłym roku są także: remont Domu Pomocy Społecznej w Matczynie oraz budowa sali gimnastycznej przy Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Niemcach.
Podczas czwartkowej sesji radni wprowadzili też zmiany do tegorocznego budżetu i zgodzili się na wydzierżawienie jednego z budynków, należących do Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Bychawie.
Zmiany budżetowe umożliwiają rozpoczęcie dwóch inwestycji drogowych. Chodzi o modernizację drogi z Wojciechowa do Nałęczowa przez Nowy Gaj, na którą w tym roku radni przeznaczyli 500 tysięcy złotych oraz mostu i drogi w Garbowie. Realizacja tej drugiej inwestycji ma kosztować około 2,5 miliona złotych, z czego prawie 1 milion 100 tysięcy to dotacja z Ministerstwa Infrastruktury, którą powiat właśnie otrzymał, dlatego radni wpisali te pieniądze do budżetu. Resztę kosztów powiat pokryje razem z Gminą Garbów.
W planowanym do wydzierżawienia jednym z budynków ZOZ-u w Bychawie, znajduje się stołówka i kuchnia, której zakład nie użytkuje, ponieważ korzysta z usług firmy cateringowej. Są nim natomiast zainteresowane podmioty, które chcą prowadzić działalność leczniczą. Mają to być takie usługi medyczne, których nie świadczy ZOZ, dlatego radni zgodzili się na wydzierżawienie obiektu.